PAŹDZIERNIK 5 (15) 2018

NR 5 (15) 2018

INSPIRACJE NAUCZANKI

WYDANIE: październik - listopad 5 (15) 2018

JAK ZOSTAĆ PATRIOTĄ?

 

Tym pytaniem otwiera niniejszy numer Małgosia Swędrowska. W tym roku szczególnie dużo uwagi poświęcamy wartościom patriotycznym z racji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Autorka podpowiada, gdzie szukać inspiracji na zajęcia patriotyczne i jak zaszczepić w dzieciach przywiązanie do ludzi i historii swojego kraju. Znajdziecie w jej artykule quizy, zgadywanki i inne propozycje zabaw, które pomogą „oswoić” ten dość trudny dla młodszych uczniów temat. W poznawaniu charakterystycznych dla Polski miejsc i symboli, może przydać się wam także mapa, którą zamieściliśmy na środkowych stronach magazynu.

 

MATERIAŁY na listopad i grudzień

 

Równie sporo miejsca w tym numerze, a może i więcej, przeznaczyliśmy na ulubione przez nas inspiracje świąteczne. Przygotowaliśmy dla was scenariusz świątecznego przedstawienia na wesoło, które możecie wykorzystać jako alternatywę dla tradycyjnych jasełek. Jeśli nie macie wiele czasu na próby, wykorzystajcie metodę melorecytacji według Batii Strauss do tekstu Hani Warchałowskiej (doskonale go znają uczestnicy konferencji Wzmacniacz Nauczanki) i stwórzcie prościutki, ale bardzo efektowny występ. W obecnym wydaniu Hania Warchałowska przybliża nam także zasady pracy według planu daltońskiego. W tym modelu „każdy wybiera to, co jemu najbardziej odpowiada, słuchając podszeptów serca, przypatrując się pracy swoich uczniów, a czasem też oceniając możliwości szkoły czy przedszkola”. Warto skorzystać z tych podpowiedzi i może wybrać coś dla siebie i swojej klasy.

Czytajcie, korzystajcie i inspirujcie się!

Ania Gadzińska-Kryjak

redaktor naczelna

CZYTAMY I MÓWIMY

  • Jak zostać patriotą?

    Wychowanie patriotyczne bardzo silnie wpisuje się w podstawę programową, a w związku z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości stanowi w tym roku obowiązkowy punkt wszystkich planów pracy szkoły i przedszkoli. Jakie działania zaplanować, by zaszczepić w dzieciach przywiązanie do ludzi i historii swego kraju? Zapraszamy do zainspirowania się rozmaitymi pomysłami na kształtowanie patriotycznych postaw u uczniów.

  • Sposób na Brzechwę

    Wiersz „Na straganie” znają chyba wszystkie dzieci, niezależnie od wieku. To jednak wcale nie znaczy, że omawianie tego utworu na zajęciach musi być nudne. Przeciwnie, wykorzystajmy łatwość w zapamiętaniu słów wiersza Brzechwy do organizacji klasowego przedstawienia. Oto pomysł na inscenizację od A do Z, włącznie z przygotowaniem scenografii i rekwizytów.

POMYSŁ NA MATMĘ

  • Matematyczna Jenga!

    Matematyka da się lubić i wiemy o tym nie od dziś. Dzieciaki są nią zafascynowane, ponieważ jest pełna zagadek i niespodzianek. Jednym ze sposobów na udowodnienie, że ta „królowa nauk” może być inspirująca, jest gra z wykorzystaniem klocków Jenga. Wyciąganie drewnianych elementów z ułożonej wcześniej wieży i staranie się, aby konstrukcja nie upadła, jest bardzo dobrym ćwiczeniem na skupienie, ale przecież można je jeszcze rozszerzyć. Powiążmy zatem Jengę z tabliczką mnożenia.

BADACZE NATURY

FREESTYLE

  • Nie przeszkadzać w edukacji, czyli o nowej roli nauczyciela

    Kolorowe dni tygodnia, kalendarze pogody, kąciki dyżurnych, listy obecności – ilu z nas od lat stosuje te metody na co dzień, by pomóc dzieciom się odnaleźć. Wprowadzają ład i porządek w zwykłym funkcjonowaniu społeczności klasowej. Poszukując rozwiązań, które niczym „na miarę” uszyte są dla waszej klasy, a jednocześnie zachowują indywidualne podejście do ucznia, warto przyjrzeć się założeniom edukacyjnym planu daltońskiego.

  • Zimowe muzykowanie z Batią Strauss i Hanią Warchałowską

    Jak zadbać o odpowiednią ilość ruchu dla dzieci i stworzyć piękny występ taneczny bez konieczności wykonywania dziesiątek prób? Wystarczy włączyć muzykę i w takt meksykańskiej melodii ludowej powtarzać tekst oraz wykonywać proponowane w tym artykule gesty. Zachwyt naszych małych podopiecznych i ich rodziców gwarantowany!

  • Kto uwielbia „Dzieci z Bullerbyn”?

    Szukacie sposobu na podtrzymanie zainteresowania książką i zachęcenie do czytania kolejnych stron? Połączcie przyjemne z pożytecznym i opracujcie różne zadania, które dzieci będą wykonywać „po kawałku” w trakcie zapoznawania się z lekturą. Quizy z pytaniami ułożonymi chronologicznie, według zdarzeń występujących w książce, specjalne profile bohaterów tworzone na kartach pracy… To sposoby na zachęcenie dzieci do uważnego czytania.

CLASS? YES!

  • The red nosed family

    Jak poprowadzić oryginalną świąteczną lekcję w języku angielskim, a przy okazji pozwolić dzieciom na rozbudzenie w sobie kreatywności? Zapoznać naszych podopiecznych z rodziną reniferów: tatą, mamą, bratem, siostrą, babcią i dziadkiem Rudolfa Czerwononosego. Wraz z dziećmi pomożemy zwierzakom ustawić się odpowiednio przy saniach i wręczymy każdemu z nich nietypowy prezent, co pozwoli nam powtórzyć angielskie nazwy ubrań i wprowadzić przy okazji trochę świątecznych słówek.

AKCJA AKTYWIZACJA

  • Powtórkowe zabawy ruchowe

    Najlepszym sposobem na naukę jest działanie. W pierwszym etapie nauczania dzieci uwielbiają się ruszać, chętnie biorą udział w grach i zabawach, zazwyczaj wzbudzają one w nich pozytywne emocje. Jednym słowem, mamy idealne warunki do powtórzenia materiału z lekcji w klasie. Dzieciaki będą zadowolone, a my uzyskamy pożądany efekt. Zapoznajcie się z propozycjami zabaw i dostosujcie je indywidualnie do swoich potrzeb.

  • Skrzaty i Śnieżynki poszukują zimy – pomysł na przedstawienie w okresie przedświątecznym

    Przedstawiamy Wam pomysł na przedstawienie do realizacji w klasach 0–3 w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie. Niniejszy scenariusz może stanowić doskonałe wprowadzenie w zimowo-świąteczny nastrój i towarzyszyć uczniom oraz rodzicom w czasie wspólnego świątecznego spotkania. Role przydzielamy wg upodobań dzieci: część jest krasnalami, część śnieżynkami, a część bałwankami. Każdy uczestnik ma jakieś zadanie.

POMÓŻ MAŁEJ GŁOWIE

  • Gniotki, glutki i slime – gadżet czy niezbędna pomoc dydaktyczna w twojej klasie?

    Odwiedzając sklepy z pomocami edukacyjno-dydaktycznymi można trafić na kolorowe, przyciągające uwagę zabawki, takie jak gniotki, żelki, glutki, piaski kinestetyczne itp. Do czego służą? Czy są potrzebne i faktycznie pomagają dzieciom się rozwijać, czy może to tylko zbędne gadżety, na które szkoda czasu i pieniędzy? Ada Chmielewska, lektor angielskiego dla dzieci i psycholog, wypytuje o rady swoją mamę, Kasię Kamińską, neurologopedę i pedagoga z 25-letnim doświadczeniem w pracy.

DODATKI SPECJALNE

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE