Nie przeszkadzać w edukacji, czyli o nowej roli nauczyciela

Nie przeszkadzać w edukacji, czyli o nowej roli nauczyciela

NR 5 (15) 2018

Kolorowe dni tygodnia, kalendarze pogody, kąciki dyżurnych, listy obecności – ilu z nas od lat stosuje te metody na co dzień, by pomóc dzieciom się odnaleźć. Wprowadzają ład i porządek w zwykłym funkcjonowaniu społeczności klasowej. Poszukując rozwiązań, które niczym „na miarę” uszyte są dla waszej klasy, a jednocześnie zachowują indywidualne podejście do ucznia, warto przyjrzeć się założeniom edukacyjnym planu daltońskiego.


Na początku XX wieku Helen Parkhurst doprecyzowywała szczegółowo swój plan nauczania. Edukacja daltońska została wprowadzona najpierw w szkole dla dzieci niepełnosprawnych, by pomóc uczniom z różnymi możliwościami umysłowymi wyrównać poziom. Szybko okazało się jednak, że we wszystkich klasach – także szkół ogólnodostępnych – dysproporcje między dziećmi są tak duże, że ów model sprawdza się idealnie. W jednej klasie spotykają się uczniowie ponadprzeciętni ze średnimi, a także ci, którzy mają naprawdę ogromne trudności z przyswajaniem wiedzy.

 

Program wymaga od nauczycieli, by skupili się i na tych najzdolniejszych, nie popędzając jednocześnie tych, którym nauka przychodzi z trudnością… Doskonale to znacie ze swoich szkół i przedszkoli. Można by się zastanowić, czy jest zatem metoda złotego środka? Czy musimy uśrednić wymagania i tym samym pozostawić dzieci wybitne same sobie, a także odpuścić zupełnie dzieciom, które wymagają od nas większego zaangażowania? Otóż nie! Plan daltoński dzięki swoim głównym założeniom sprawia, że klasa – choćby najbardziej zróżnicowana pod względem możliwości uczniów, może świetnie się wspomagać, a uczniowie uczą się współpracy, rozwijając jednocześnie indywidualne talenty.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 15  Strona 16  Strona 17  Strona 18

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Zimowe muzykowanie z Batią Strauss i Hanią Warchałowską

    Jak zadbać o odpowiednią ilość ruchu dla dzieci i stworzyć piękny występ taneczny bez konieczności wykonywania dziesiątek prób? Wystarczy włączyć muzykę i w takt meksykańskiej melodii ludowej powtarzać tekst oraz wykonywać proponowane w tym artykule gesty. Zachwyt naszych małych podopiecznych i ich rodziców gwarantowany!

  • Kto uwielbia „Dzieci z Bullerbyn”?

    Szukacie sposobu na podtrzymanie zainteresowania książką i zachęcenie do czytania kolejnych stron? Połączcie przyjemne z pożytecznym i opracujcie różne zadania, które dzieci będą wykonywać „po kawałku” w trakcie zapoznawania się z lekturą. Quizy z pytaniami ułożonymi chronologicznie, według zdarzeń występujących w książce, specjalne profile bohaterów tworzone na kartach pracy… To sposoby na zachęcenie dzieci do uważnego czytania.

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE