Sposób na Brzechwę

Sposób na Brzechwę

NR 5 (15) 2018

Wiersz „Na straganie” znają chyba wszystkie dzieci, niezależnie od wieku. To jednak wcale nie znaczy, że omawianie tego utworu na zajęciach musi być nudne. Przeciwnie, wykorzystajmy łatwość w zapamiętaniu słów wiersza Brzechwy do organizacji klasowego przedstawienia. Oto pomysł na inscenizację od A do Z, włącznie z przygotowaniem scenografii i rekwizytów.


Znane wszystkim kłótnie warzyw są doskonałym materiałem do pracy z dziećmi w różnym wieku. Atrakcyjność zajęć z tym wierszem zależy tylko od pomysłowości nauczyciela. Możemy zaproponować dzieciom przygotowanie małej inscenizacji. Taka zabawa w teatr od A do Z. Włącznie z przygotowaniem scenografii i rekwizytów. Wówczas działania rozłożą się w czasie i zajmą na pewno około dwóch tygodni, a wspólne zaangażowanie i dążenie do celu na pewno zintegrują grupę. Warto zastanowić się nad tym, czy nie wygospodarować nieco czasu w napiętym realizowaniu podstawy programowej i nie stworzyć wspólnie z klasą takiego przedstawienia, które można pokazać rodzicom, innym klasom lub wybrać się z nim do pobliskiego przedszkola.

 

Od czego zacząć?

 

Zapoznajmy dzieci z autorem. Pokażmy fotografię Jana Brzechwy (może zawisnąć w sali na czas naszych działań) oraz zapoznajmy dzieci z jego prawdziwym imieniem i nazwiskiem (Jan Wiktor Lesman). Przywołajmy wszystkim znane tytuły utworów, które napisał („Akademia pana Kleksa”, „Na wyspach Bergamutach”, „Kaczka-dziwaczka”). Następnie przeczytajmy tekst, wyjaśnijmy trudne i niezrozumiałe słowa, współcześnie rzadko stosowane, których jest tu niemało: głowa pusta (o kapuście), gramolić (robić coś nieudolnie), feler (wada), swary (kłótnie), krewki (energiczny), zaperzyć się (zezłościć). Wyłońmy postacie, które w nim występują. Podzielmy tekst na role, tak aby każdy mógł wziąć w przedstawieniu czynny udział. Dzieło to daje nam wiele możliwości, bo poza wypowiedziami warzyw pojawiają się również wtrącenia narratora.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 43  Strona 44  Strona 45  Strona 46  Strona 47

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Jak zostać patriotą?

    Wychowanie patriotyczne bardzo silnie wpisuje się w podstawę programową, a w związku z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości stanowi w tym roku obowiązkowy punkt wszystkich planów pracy szkoły i przedszkoli. Jakie działania zaplanować, by zaszczepić w dzieciach przywiązanie do ludzi i historii swego kraju? Zapraszamy do zainspirowania się rozmaitymi pomysłami na kształtowanie patriotycznych postaw u uczniów.

  • Gniotki, glutki i slime – gadżet czy niezbędna pomoc dydaktyczna w twojej klasie?

    Odwiedzając sklepy z pomocami edukacyjno-dydaktycznymi można trafić na kolorowe, przyciągające uwagę zabawki, takie jak gniotki, żelki, glutki, piaski kinestetyczne itp. Do czego służą? Czy są potrzebne i faktycznie pomagają dzieciom się rozwijać, czy może to tylko zbędne gadżety, na które szkoda czasu i pieniędzy? Ada Chmielewska, lektor angielskiego dla dzieci i psycholog, wypytuje o rady swoją mamę, Kasię Kamińską, neurologopedę i pedagoga z 25-letnim doświadczeniem w pracy.

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE